solat

Macam-macam Solat Sunah Yang di Anjurkan Dalam Agama Islam.

Macam-macam Solat Sunah Yang di Anjurkan Dalam Agama Islam.

solat
solat

Sebagai seorang muslim disamping kita mengerjakan kewajiban, ada beberapa solat sunnah yang dianjurkan kepada kita untuk melaksanakannya, kita harus melaksanakan kewajiban kita sebagai seorang muslim yang mana kewajiban tersebut menjadi salah satu perintah yang allah bebankan kepada kita, karna kita hidup di dunia ini tidak lain hanya untuk beribadah kepada allah.

وماجلقت الجن و الإنس الا ليعبدون

“Dan tidaklah aku ciptakan manusia dan jin melainkan hanya untuk beribadah kepadaku”

Dan dari ayat diatas bahwasanya seorang manusia itu patutlah semasa ketika hidupnya untuk benar-benar beribadah kepada allah secara utuh. Karna kita hidup didunia, dan allah lah yang menciptakan alangit bumi serta seisinya. Maka beribadah kepada allah ini banyak sekali jenis dan macamnya.  Beberapa ibadah ada yang wajib, ibadah tersebut harus kita kerjakan dan allah sangat tidak suka bagi hambanya atau makhluknya yang meningggalkan apa yang telah menjadi kewajiban bagi dirinya. Dan ada ibadah sunnah, ibadah sunnah adalah ibadah yang sangat dianjurkan kepada seluruh umat muslim untuk melakukannya, karna dengan mengerjakannya, kita dapat menyempurnakan ibadah-ibadah kita yang kurang dihadapan allah.

solat
solat

Ada beberapa macam solat sunah yang sangat dianjurkan kepada kita salah satunya adalah :

  1. solat duha

Solat duha adalah solat yang dilakukan pada saat pagi hari, lebih tepatnya setelah terbitnya matahari sampai matahari setinggi atau setara dengan kepala. Solat duha memiliki 12 raka’at, akan tetapi mengerjakannya setiap 2 raka’at salam. Ganjaran bagi yang melaksanakan solat duha adalah dimudahkan oleh allah rezekinya.

  1. solat tahajud

Solat tahajud merupakan solat yang sangat besar dampaknyakepada kita karena kita mengerjakannya di sepertiga malam. Pada waktu tersebut adalah waktu yang sangat tepat sekali untuk curhat kepada allah tentang masalah yang kita hadapi, karna pada umumnya orang-orang pada waktu tersebut tertidur pulas setelah capek beraktifitas ketika paginya. Untuk solat tahajud tidak memiliki batasan raka’at dalam melaksanakannya.

  1. solat witir

Solat witir adalah salah satu solat sunnah yang dilakukan pada saat setelah solat isya’ dan sebelum subuh, dengan raka’at yang bilangannya ganjil. Jadi solat witir ini adalah solat penutup dari segala solat yang kita lakukan pada hari itu.  Dan solat pada bulan ramadhan solat witir sering dilaksanakan setelah solat terawih dengan 3 raka’at.

  1. solat sunnah shafar

Solat shafar atau solat sunnah 2 raka’at yang dilakukan ketika hendak ingin berpergian, dengan mengharap ridho allah SWT kita dapat berpergian dengan selamat dan aman pada saat sedang berpergian tersebut. Dan selama perjalana kita merasa tenang karna merasa ada allah yang mengawasi kita selama perjalanan tersebut.

  1. solat jenazah

Solat jenazah  adalah solat sunnah yang dilakukan pada saat ada yang meninggal dunia, hukum solat janazah dalam pelaksanaannya adalah fardhu kifayah, yakni apabila jenazah tersebut telah disolatkan oleh sekelompok orang banyak maka sudah tidak lagi menjadi kewajiban atas kita untuk melaksanakannya. Dalam pelaksanaannya solat jenazah dengan 4 kali takbirotul ihram dengan bacaannya disetiap takbirnya sebagai berikut, takbir pertama membaca surah al-fatihah, takbir kedua membaca bacaan pada tasyahud akhir, takbir ketiga membaca اللهم اغفر له و ارحمه وعا فيه واعفوا عنه, takbir keempat membaca اللهم لاتحرمنا أجره ولا تفتنا بعده واغفرلنا و له

  1. solat
    solat

    solat istikhoroh

Solat istikhoroh atau solat yang dilakukan oleh orang yang sedang bingung akan terhadap pilihan yang sedang dia hadapi, dan sebelum dia memilih pilihan yang menurutnya baik untuk kedepannya, orang tersebut solat 2 raka’at untuk diberi petunjuk oleh allah SWT dalam pilihannya tersebut. Dan dengan melaksanakan solat istikhoroh tersebut dia mengharap ridho allah SWT dalam menentukan pilihannya tersebut.

  1. solat gerhana

Solat gerhana adalah solat yang dilkukan ketika terjadinya gerhana matahari ataupun gerhana bulan. Solat ini terdiri dari 2 raka’at dalam pelaksanaannya. Akan tetapi solat gerhana tersebut memiliki tata cara yang berbeda dari solat pada umumnya, yaitu membaca 4 kali al-fatihah, 4 kali rukuk, dan disunnahkan untuk membaca surah-surah yang panjang.

  1. solat rawatib

Solat rawatib dibagi menjadi 2 yaitu, qobliyah dan ba’diyah, solat ini kita lakukan pada saat sebelum dan sesudah solat fardu, untuk perinciannya sebagai berikut, 2 raka’at sebelum subuh, 4 raka’at sebelum dan sesudah zuhur, 4 raka’at sebelum asar, 2 raka’at sebelum dan sesudah maghrib, 2 raka’at sebelum dan sesudah isya’. Solat rawatib sangat dianjurkan karna dapat menyempurnakan solat-solat kita yang kurang ketika solat fardhu.

  1. solat tarawih

Solat tarawih adalah solat yang kita laksanakan ketika bulan ramadhan, ketika datangnya bulan ramadhan, pada malam harinya kita disunnahkan untuk solat tarawih dilakukan setelah solat isya’. Solat tarawih memiliki 2 macam jenis raka’at dalam pelaksanaannya, menurut beberapa pendapat. Yang pertama dengan jumlah 23 raka’at sudah ditambah solat witir, dan yang kedua dengan jumlah 11 sudah ditambah dengan solat witir. Pada pelaksanaannya sendiri  orang-orang pada umumnya mengikuti yang sesuai dengan lingkungan daerah nya masing-masing.

Pendaftaran Siswa Baru Pesantren Darunnajah