Pondok Pesantren An Nahl Darunnajah 5 – 4 Februari 2019. Sesungguhnya agenda menghafal Al-Quran adalah ibadah dan para penghafal mengharapkan balasan pahala kelak di akhirat.

Banyak sekali keutamaan jika menghafal alquran, tentu saja ini dapat menjadi motivasi bagi diri kita sendiri untuk belajar alquran. Keutamaannya bahkan tidak hanya untuk diri sendiri, namun seorang penghafal quran juga akan memberi keutamaan untuk keluarga terutama kedua orangtuanya.

Ajarilah anak-anak mengaji sejak usia dini

Ajarilah anak-anak mengaji sejak usia dini

Yuk kita lihat apa saja sih keutamaan orang yang menghafal Al-Quran !!!.

1. Disayangi oleh nabi Muhammad

Jabir bin Abdullah berkata, Rasulullah menyatukan dua orang dari orang-orang yang gugur dalam perang Uhud dalam satu liang lahad. Kemudian Nabi bertanya, ” Dari mereka berdua siapakah paling banyak hafalan Al-Quran ” Apabila ada orang yang dapat menunjukan kepada salah satunya, Maka Nabi memasukkan mayat itu terlebih dahulu ke liang lahat.

2. Dapat memberi syafaat kepada keluarganya.

Ali bin Abi Thalib berkata, Rasulullah bersabda, ” Barang siapa membaca Al-Quran dan menghafalnya, Maka allah akan memasukkan ke dalam syurga dan mmemberikannya hak syafaat untuk sepuluh anggota keluarganya dimana mereka semuanya telah ditetapkan untuk masuk neraka ”

3. Merupakan bekal-bekal yang terbaik.

Rasulullah bersabda, ” Sesungguhnya kamu tidak akan kembali menghadap allah dengan membawa sesuatu yang paling baik daripada sesuatu yang berasal darinya yaitu Al-Quran.

Semoga bermanfaat….

Sahabat Pena : Muhammad Hafiz